Karosszéria elem készítése
Segítség karosszéria elem készítéséhez.
Karosszéria elemek készítése:
Ősminta készítése:
- Ha nem az eredeti elem képezi az ősmintát, akkor valamilyen, erre a célra alkalmas és olcsó anyagból alakítsa ki a megfelelő méretű és alakú darabot. Ez lehet akár fa, fém, gipsz, beton,
Polisztirol (PS ), vagy poliuretán(PUR) hab, stb. Ha PS (XPS, Hungarocell, Nikecell, stb.) habból készíti az ősmintát és a terméket poliészterből szeretné elkészíteni, akkor a hab megvédéséhez vagy egy vékony üvegszövettel megerősített Epoxi gyantát kell használni, vagy pedig egy speciális poliészter gyantát (sajnos, jelenleg nem forgalmazunk ilyent...) mert a PS habot oldja a legtöbb Poliészter .
- A lehető legtökéletesebbre, legsimábbra dolgozza ki a felületet csiszolással, polírozással.(Ilyen lesz majd a termék felülete is.)
- Lehetőség szerint készítsen az ősminta széleihez kb. 5-10 cm-es vágóéleket. A vágóélek nélkül a szerszám nem lesz teljes méretű és termék kiszedése is nehezebb lesz.(lásd: Segédlet bonyolult forma készítéséhez 1. video.)
- Kenje be a felületeket (a vágóéleket is) formaleválasztóval. Az igényeknek megfelelően alkalmazhatunk fém, poliészter, epoxi szerszámra formaleválasztókat. A megfelelő formaleválasztó kiválasztásához a Formaleválasztó kiválasztása cikkünk nyújt segítséget Fontos, hogy az adott formaleválasztó használati utasítását gondosan betartsuk.
- Hordja fel egyenletesen a szerszámgélt . Fontos az egyenletes 0,5 és 0,8 mm közötti rétegvastagság kialakítása.
- Várjon addig, amíg megköt a gél. Az ideális időpont a laminálás megkezdésére, amikor a felület még tapad, de már nem hagy nyomot az ujján.
- Hordja fel a szerszámgyantát. Poliészterre poliésztert üvegpaplannal, epoxira epoxit üvegszövettel. (A közönséges poliészter gyanták zsugorodnak, ezekből legfeljebb annyi réteget hordjon fel egyszerre, hogy a vastagság ne haladja meg a 2-3 mm-t, így a túlmelegedést is elkerülheti.) Speciális (pl.:„0” zsugorodású) szerszámgyanták használatakor minden esetben kövesse a gyanta használati útmutatójában leírtakat. Az epoxi szerszámgyanták zsugorodása elhanyagolható.
- Másnapig ne nyúljon hozzá!
- Vegye ki az ősmintát és javítsa ki a szerszám esetleges hibáit. A hibákat a következő sorrendben javíthatjuk:
- A hibás terület csiszolása és pormentesítése.
- Javítás a szerszámgéllel.
- Ha a javított területen a gél már nem színezi meg az acetonos ujjunkat, akkor csiszolás egyre finomabb vizes csiszolópapírokkal.
- A lépéseket addig kell ismételni – az adott helyen – amíg a felület nem mutat deformáltságot (vagy amíg a türelmünk bírja).
- Hagyja állni még egy napig.
- Polírozza fel a szerszám felületét. Ha polírozó pasztát is használt, akkor a szerszámot szerszámlemosó folyadékkal le kell mosnia.
Ha egy eredeti karosszériaelem képezi ősmintánkat, abban az esetben a megvédéséhez rendkívül körültekintő módon kell formaleválasztót, vagy formaleválasztókat választani. Nagyobb az esélyünk, hogy nem sérül a karosszériaelem, ha annak fényezése eredeti gyári. Ha utólag fényezett, matricázott, stb. akkor valószínűleg nem ússzuk meg a karosszériaelem sérülése nélkül. A formaleválasztó felhordása után a szerszám készítésének lépései a 4. ponttól azonosak a fentiekkel.
Termékkészítés:
- Kenje le formaleválasztóval az adatlapon előírt pontok szerint. Ha poliészter szerszámot készített, és Marbocote folyékony leválasztót választott, akkor az első lépésben használja a MARBOCOTE® MOULD SEALER pórustömítőt, majd a megfelelő formaleválasztót. Fontos az előírt várakozási idők betartása.
- Kenje a szerszámba a megfelelő gélgyantát. Itt is fontos a 0,5 és 0,8 mm közötti rétegvastagság betartása, mivel a túl vékony gél réteget a később felhordott poliészter gyanta visszamarhatja, és a gél rétegen a laminátum mintázata átüthet. A túl vastag gél hajlamos a megrepedezésre.
- Várjon a 5. pont szerinti módon és kezdheti a laminálást. Ha még nincs gyakorlata benne, sokat segíthet a következő cikkünk: Tanácsok azoknak, akik először laminálnak
- Másnap megnézheti az első munkáját!
Hozzászólások
Én érdeklődnék van egy autom annak a tetejere illetve az oldalához dolt egy fa . Vannak benne hepe hupák a gitt folyamatosan letepedezik rola . Meg oldhato illetve taros lenne ha felcsiszolom vekony reteg műgyanta vagy amit önök ajánlanak utanna rá a üvegszál és megszarad telibe huzni mügyantaval mennyire lenne strapa biro a lényeg hogy ne repedezzen meg illetve ne váljon fel!?
Előre köszönöm segitséget
Egy robogó "karosszériáját " szeretném megcsinálni úgy, hogy egy kb 2 mm vastagságú üvegszál erősítésű poliészter gyantából készíteném a vázat, aztán pedig karbonoznám.
A kérdésem az lenne, hogy miből tudnék készíteni mester formát.
Azt tudni kell, hogy a minta darab maga a robogó alkatrészei lennének és addig amíg el nem készűl az új, addig szeretném használni a mocit.
Olvastam, hogy lehet valamilyen kemény habbal is készíteni negatív formát.
Én PUR habra gondoltam, de nem tudom, hogy mivel lehet megoldani azt, hogy ne ragadjon rá a felületre, illetve ne hagyjon rajta nyomot.
Ha erre tudnának megoldást tanácsolni, nagyon megköszönném.
Várom válaszát
Ha ezt választja, akkor az alkatrészt pl. zsugorfóliával kell - ha lehet - bevonni.
Nem értem pontosan az elképzelését, és ez a felület nem alkalmas arra, hogy ezt bővebben kitárgyaljuk, ezért - ha vannak még kérdései - inkább telefonos elérhetőségeink en keressen.
Tudnátok seíteni, hogy milyen fillert/gittet használjak styromfoam hab-hoz? Ami azt nem oldja meg. A hab a kék színű, szigetelő hab. http://www.dockbuilders.com/images/DowBillets_500.gif
Köszönöm Üdv: Sanyi
olyan kérdéssel fordulok önökhöz hogy egy gyári fém hátsó spoilert szeretnék megtoldani üvegszállal.. Az érdekelne hogy az üveg szövet megfelelően tapadna e fém felülethez?
Elore is koszonom
1.készít egy síklapot , és azt szétvágva összeállítja belőle a kívánt formát, majd összeragasztja, össze-laminálja.
2.Az eredeti, már meglévő formáról vesz le sablont, és arról készít másolatot.
Nézze meg a "Videó melléklet"-et:mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=42&Itemid=351
és olvasson bele a laminálásról szóló cikkeinkbe.
Alumínium dobozra szeretnék kb.3-4mm vastag anyagában fekete műanyag sarokvédőket gyártani, de mivel kisszériás ezért a fröccsöntés nem rentábilis. Ragasztva vagy szegecselve lenne a dobozra. Véleményem szerint a műgyanta önmagában elég rideg erre a feladatra, de láttam Önöknél "rugalmasítót"- Polimal 150 néven.
Szövetet vagy paplant nem tennénk bele, hanem rozsdamentes öntőformákat használnánk. Ön szerint életképes elgondolás így megoldani? A szinezés lehetséges és UV álló?
Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!
Érdemes viszont megfontolni a PUR habos megoldást.Azzal ki lehet önteni a formát, majd tetszőlegesen lehet faragni, és be lehet vonni poliészter gyantával, géllel, vagy kittel, tehát tetszőleges formát lehet kialakítani belőle. Mi forgalmazunk olyan 2 komponensű PUR habot, (Poly PN 013/45HM-Iso30 (100+114) PUR hab kézi (kb. 1500 Ft/kg))amelyet összekeverés után a felületre öntve, kenve kb. 40-szeresére nő a térfogata. Ez azt jelenti, hogy kb. 1 liter(kb. 1kg) keverékből 40 liternyi hab lesz, és néhány óra múlva lehet faragni, csiszolni. A sablonról a hab leválasztását is több módon meg lehet oldani.
Az alakíthatóságot pedig arra értettem, hogy formára csiszolható-e.
Rossz hírem van: van 3 olyan műanyag, amit szinte semmivel nem lehet ragasztani, így műgyantával sem. Ezek: polietilén, polipropilén, teflon. Szinte minden ragasztó leírásában szerepel, hogy egyébként mindent ragaszt, kivétel ezek...
Összefoglalva tehát azt mondhatom, hogy nem érdemes vele kísérletezni, nem fog ráragadni, vagy ha úgy is tűnik, hogy ráragadt, az első mozdulásnál, rázkódásnál el fognak válni egymástól. A polietilént, polipropilént - mivel hőre lágyuló műanyagok - műanyag hegesztők tudják javítani az anyag összeolvasztásá val. Egyébként pedig érdemes még kicsit az oldalunkon olvasgatni, mert pl. az epoxi gyanták és az üvegpaplanok nagyon nem illenek össze...
Megcsinálnám teljesen epoxy/üvegszöve t kombinációból is, az "ősforma" kialakítása azonban túl nehéznek tűnik. Gipszből ekkora formát szerintem kb lehetetlen kialakítani, még talán purhab lenne a legjobb megoldás, a régi lökhárító "negatívjába" befújva, de ebből is rengeteg kellene, továbbá tapasztalat hogy a purhab ragad ahhoz is amihez nem kéne.
Az egyetlen ami a házi gyártás mellett szól, hogy nagyobb formai szabadságom lenne a kialakításnál, hiszen árban egy új lökhárító-szett el is nagyjából így jönnék ki.
Esetleg van bármilyen ötlet az ősforma anyagának kiválasztásához?
Válaszát előre is köszönöm!
A helyzet a következő: adott egy műanyag, fényezett lökhárító, három darabból álló, középső, két oldalsó elem. A három alkatrész egyrészt az előző szerelő ügyességének köszönhetően csavarral lett összeerősítve, egyik elemen pedig repedés is van. Meg lehet-e oldani, hogy a fényezés csiszolását, és zsírmentesítésé t követően epoxygyantával + üvegpaplannal megerősítem, így a repedést is befedve? Milyen tömeg/m2 tulajdonságű üvegpaplant használjak, megtapad e az előkészített felületen, illetve alakítható-e annyira, hogy fényezhető lökhárító (immár egy darabos) váljon belőle? Természetesen leszerelve, mindkét oldalát megerősítve végezném el a műveletet, figyelve hogy minden elférjen aminek el kell.
A 24 grammos üveg sajnos nem alkalmas erre a célra. Leírása alapján azt saccolom, hogy egy távirányítású repülő szárnya lehet, a formája habból kialakítva.... A javaslatom: 80 g/nm unidirekcionáli s (UD)szén a szárnyra,a fő tartó rudat is ezzel megerősítve, és a belépő élnél +-45 fokban 80 g/nm-es UD szénnel megerősíteni. Gondolom, az epoxi gyanta már meg van...A szövetek (akár üveg, akár szén)saját szakítószilárds ágából nehéz kiindulni, mert a laminát szakító szilárdságához inkább csak irányt mutat, ugyanis nagyban függ a használt gyanta minőségétől, mennyiségétől,s tb.
Én egy kisebb, 10 m fesztávú szárnyat, relatíve kis felületi terheléssel (kb. 60 [N/m^2]) szeretnék készíteni. A borítás lenne a fő tehervselő. Fontos, hogy a lehető legkönnyebb legyen. Ön milyen anyagokat javasolna hozzá? Esetleg a 24 [g/m^2]-es üvegszövet eléséges hozzá, tudna esetleg szakítószilárds ágot is mondani?
Ennek az oldalnak a tetején a cikkünk első mondata választ ad az Ön kérdésére:"Ha nem az eredeti elem képezi az ősmintát, akkor valamilyen, erre a célra alkalmas és olcsó anyagból alakítsa ki a megfelelő méretű és alakú darabot. Ez lehet akár fa, fém, gipsz, beton..." stb.
Javaslom, hogy olvassa át figyelmesen a fenti cikkünket, de sokat segítenek még a következő cikkek - és az utánuk levő hozzászólások - is: http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=301, http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=311, http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=30&Itemid=281, http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=42&Itemid=351
Készittenék karbonszövetből motorhaztetőt,a szerszamot hozza miböl készitsem el?
Egyelőre szeretnék tanácsot kérni ,majd milyen anyagokra lenne szükségem.
Köszönettel
Ennek az oldalnak a tetején a cikkünk első mondata választ ad az Ön kérdésére:"Ha nem az eredeti elem képezi az ősmintát, akkor valamilyen, erre a célra alkalmas és olcsó anyagból alakítsa ki a megfelelő méretű és alakú darabot. Ez lehet akár fa, fém, gipsz, beton..." stb.
Javaslom, hogy olvassa át figyelmesen a fenti cikkünket, de sokat segítenek még a következő cikkek - és az utánuk levő hozzászólások - is:Csónakbevoná s, javítás, http://mugyantak.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=311
Végül is megpróbáltam EPOKIT kétkomponensű ragasztóval , és tökéletesen sikerült megoldani a dolgot!
Szép napot mindenkinek!
Megpróbálkozom a pillanatragaszó val! :-|
Mert egyébként arra gondoltam hogy megpróbálom két komponensű epoxi gyantával.
Szép napot!